Gjennom tilvalgsprosessen kan du utforme boligen slik du ønsker
Entreprenøren som bygger boligene inngår avtaler med leverandører, der man kan innestå for kvaliteten på produktene som tilbys. Dette forenkler logistikken, samtidig som nødvendige garantier kan stilles i reklamasjonsperioden.
Hva kan jeg endre i tilvalgsprosessen?
I tilvalgsprosessen vil du få informasjon om ulike løsninger som kan velges innen kjøkken, bad og garderobe, parkett, fliser, fargevalg, blandebatterier, dusjarmaturer og elektrisk anlegg. Enkelte ting vil være umulig å endre på bakgrunn av bygningsmessige forhold. Mange tilvalgsprodukter kan sees fysisk hos leverandøren, men det kan også hende du må ta dine valg på bakgrunn av bilder.
Det er entreprenørens ansvar er å veilede deg når det gjelder standarder og tilvalg. Det er likevel viktig å være klar over at dersom man ønsker endringer, innebærer dette også jobb for deg selv i forhold til å sette seg inn i alle konsekvenser av valgene man ønsker, og å passe på at alle involverte har forstått nøyaktig hvordan og hva du har bestilt.
Ulike måter å gjennomføre tilvalg
Det finnes ulike måter å gjennomføre tilvalgsprosessen på, men det vanligste er at man får tilsendt en tilvalgsbrosjyre, og får tilgang til en webportal med tilvalgsløsninger.
Hvilken tilvalgsprosesses som gjelder for Folkestadkollen vil vi komme tilbake til så fort byggestart er besluttet og entreprenør er kontrahert.
Tilvalgsbrosjyre
Dine tilvalgsmuligheter presenteres i en informasjonsbrosjyre. Her finner du en oversikt over hva som blir levert som standard leveranse og hvilke muligheter dere har for tilvalg. Brosjyren vil også gi en oversikt over priser, retningslinjer og frister for prosessen. Valgte løsninger for din bolig formidles til entreprenør via et signert tilvalgsskjema.
Webportal
Standard leveranse og tilvalg presenteres i en webportal. Kjøper får tildelt eget brukernavn og passord som gir tilgang til webportalen etter kjøp. I portalen får du tilgang til å se de aktuelle og tilgjengelige tilvalgene for din bolig, samt en oversikt over priser, frister og retningslinjer for din prosess. Dine valgte løsninger bestilles gjennom din bruker i webportalen.
Viktigheten av tydelig dialog
Dersom du har spørsmål gjennom prosessen må dette fortrinnsvis tas per e-post, eller eventuelt i møter dersom det er avtalt. Muntlig kommunikasjon gir større risiko for misforståelser, skriftlighet er derfor ryddigst for alle parter. Henvendelser rettes mot tilvalgsansvarlig i ditt prosjekt.